Dag 2

Dagens opgaver

  • Virksomheden giver jer jeres mission
  • Få jeres lærer til at printe innovationsplakaten
  • Brug innovationsplakaten til at udvikle en idé der kan løse jeres mission. 
  • I kan få hjælp til plakaten i videoen eller længere nede på siden

Mission

Skriv på plakaten hvad jeres mission er, så I kan huske det. 

Interview

For at løse missionen kan det hjælpe at tale med de mennesker missionen vedrører. De kan give jer vigtige oplysninger i forhold til, hvordan I kan løse missionen. Det kan være lidt svært at finde personer som I ikke kender, men det er ok at spørge jeres klassekammerater, eller børn fra andre klasser. 

Brainstorm

Nu kender I jeres mission, og I ved lidt om hvad andre tænker om problemet i jeres mission. Nu er det tid til at finde på alle de løsninger I kan. 
Idéerne må være både vilde og umulige at gennemføre, det vigtige er at I får så mange som muligt, uden at sige nej til hinandens idéer. 

Udvælg idéen

Nu skal I samarbejde om at placere alle jeres idéer i koordinatsystemet. 

  • Hvis idéen passer godt på jeres mission, men ikke passer så godt i forhold til den viden I fik i jeres interviews, så skal den placeres i den øverste venstre del. 
  • Hvis idéen ikke passer til hverken mission eller interview, men måske bare er en god idé, så skal den placeres i den nederste venstre del. 
  • Hvis idéen passer godt til den viden I har fra jeres interviews, men ikke til virksomhedens mission, skal den placeres i nederste højre del. 
  • Hvis idéen passer både til jeres mission og til den viden I har fra interviews, skal den placeres i øverste højre del. På den måde kvalificerer I jeres idéer, det vil sige at I finder de idéer der passer bedst til jeres mission.

Hack idéen

De idéer som endte i øverste højre del i øvelse 4, skal I nu udvikle på. På plakaten står en række spørgsmål. I skal nu arbejde videre med jeres gode idéer og gennemgå punkterne. Det skal I gøre for at gøre jeres idé så god og gennemtænkt som muligt. 

Til sidst skal I skrive jeres idé ned med de ændringer I har lavet. 

Idé smiley

Jeres idé har allerede været udsat for en del, men nu skal I endnu engang testes.

I skal spørge jer selv om følgende spørgsmål. 

  • Hvad gør jeres idé rigtig god?
  • Har jeres idé mulighed for at blive til noget i virkeligheden?
  • Hvad er jeres idé’s svageste punkt?
  • Hvilke forhindringer er der for at jeres idé kan lykkes?

Ret evt. idéen til igen, hvis I har fundet på noget der kan gøre den endnu bedre.

Klar parat design

Klar parat design – Nu er jeres idé så god, at den er klar til at blive udviklet. 
Når I tænker tilbage på jeres arbejde i Scratch, så kan I måske huske, hvordan I arbejdede med forskellige baggrunde. 

Det skal I også gøre når I skal programmere jeres idé. Inden I går igang, skal I tegne hver baggrund og skærm, som I forestiller jer den skal se ud. 

Print nogle eksemplarer af skabelonen, så I kan tegne de forskellige skærme til jeres idé og beskrive dem.