Forberedelse

Udgivet den:09 april 2018
By Steen

Når du som lærer skal lave et Coding Class forløb i din klasse, skal du overveje om du skal køre det selv eller få hjælp af en underviser, der kan hjælpe med de forskellige platforme og teknologier. Det er ikke nødvendigt at vide alt før projektet, men det er vigtigt at have en tro på at I kan finde ud af det sammen. Hvis du skal have hjælp af en ekstern underviser vil det koste mellem 10.000 og 20.000 Kr. for det firedages forløb, som er beskrevet her.

Det kan være en ide at læse nedenstående whitepaper, som er et uddrag af en dokumentationsrapport om fra første år med Coding Class.

Coding Class Whitepaper Endelig

Rapport_ Coding Class – Dokumentation og evaluering Endelig

Lærerens rolle

Du skal forberede dig på at din rolle i projektet er anderledes end den rolle, du måske plejer at have i undervisningen. Når du begynder at arbejde med kodning sammen med børn vil du opleve, at du ikke har alle svarene på de problemer, som eleverne skaber for sig selv. Det er her den problemløsende tilgang kommer ind. Du vil sandsynligvis aldrig blive bedre end de bedste elever i klassen til at kode. Så din rolle er at facilitere den problemløsende tilgang. Udtryk for eleverne at en af de vigtigste ting i kodning er ikke at kunne alt selv, men at kunne finde løsningen på problemerne. Derfor er det okay at bruge tutorials fra Youtube eller at de gode elever hjælper dem, der er i problemer. 

Mange børn kan gå i stå eller blive fortvivlede over de problemer de løber ind i. Det vigtigste er at udtrykke en tro på at I nok skal finde løsningerne sammen og at det er sjovt at kode! 

Du vil måske også blive overraste over, hvilke elever der får stor succes med at kode. 

 

Det skal du starte med

På dag et skal eleverne gennemgå en basal tutorial i Scratch. Det er en god ide at du tager tutorial’en selv.

For at komme ind på Scratch, skal du gå ind på scratch.mit.edu. Her skal du trykke på “Find på”/”Create” i øverste venstre hjørne. Nu har du et nyt projekt åbent. Det er her du og dine elever kommer til at arbejde. 

Scratch-vinduet er inddelt i tre dele:

  1. Skærmen, hvor spillet vises
  2. Dine spilobjekter (sprites) og baggrunde
  3. Din arbejdsplads, hvor du skal kode, tegne og lave lyd

I øverste højre hjørne er der et spørgsmålstegn. Hvis du trykker på det, får du hjælp frem og her kan du finde øvelser/tutorials. Vi anbefaler at du følger “Få det til at flyve”/”Make it fly”, da den viser det mest elementære, man skal have styr på. Det er også den vi anbefaler at børnene laver som det første.

Du skal inddele klassen i grupper på 2-3 personer. Vi har arbejdet med at inddele dem i grupper efter, hvem der arbejder bedst sammen, for at få mest muligt ud af forløbet. Man kan også inddele efter andre principper. 

Eleverne skal bruge brugere. De kan selv lave dem, på Scratchs hjemmeside, med deres unilogin, men for at spare tid og problemer i klassen, kan du også lave dem for dem på forhånd på Googles CS First.

Du skal beslutte dig for et fælles tema, de alle skal arbejde under, når de skal lave deres projekt. Det kan være noget I har haft om i et andet fag eller noget du tror de synes er interesant. Temaet hjælper til at holde dem på sporet og sørger for at de ikke kun laver spil om memes og MCDonalds. Desuden giver spillene dem en mulighed for at behandle et emne på en ny måde. Vi har arbejdet med flere temaer, der fungerede godt og derfra kan vi nævne; mytologi, kroppen, at blive voksen og opfindelser. Det vigtige er at temaet kan åbne for mange fortolkninger. 

På sidstedagen er der to muligheder for afslutning; internt i klassen eller fremvisning for en anden klasse. Hvis du tænker din klasse skal have lov at vise deres spil frem for en anden klasse, så kan du allerede nu aftale noget. Det skal være cirka midt på sidste dag. Vi har prøvet alt fra 0. klasse og op til parallelklasse og det hele fungerer. 

 

Du kan med fordel se, hvad Københavns kommune har lavet til deres Coding Class forløb